Het support lifecycle beleid van Microsoft producten is eigenlijk heel simpel:
- 10 jaar ondersteuning (5 jaar algemene ondersteuning en 5 jaar uitgebreide ondersteuning) op het ondersteunde service pack niveau voor zakelijke- en developer producten en desktop besturingssystemen.
- 5 jaar algemene ondersteuning op het ondersteunde service pack niveau voor consumenten producten, multimedia producten en hardware.
- 3 jaar algemene ondersteuning voor producten met een jaarlijkse verschijning (Bijvoorbeeld Money, Encarta, Picture It!, Streets & Trips)
Wat houdt dit dan eigenlijk in? Als voorbeeld:
Windows Server 2003 is op 28-5-2003 gelanceerd. Voor de (basis) support betekent dit dat deze verloopt op 13-7-2010. Echter is het laatste service pack voor dit OS uitgekomen op 10-4-2007. Wat inhoud dat de uitgebreide support verloopt op 14-7-2015.
Hoe kan ik erachter komen wanneer een product uitgebracht is en wanneer de support verloopt?
Hier heeft Microsoft de "Lifecycle Support Database" voor ontwikkeld. Deze is te benaderen via http://support.microsoft.com/lifecycle/search/
Interessant weetje
Wist je dat de uitgebreide ondersteuning van Exchange Server 2003 en Windows XP verlopen op 8 april 2014? Je hebt dus nog een jaar de tijd om weer support te krijgen door te upgraden.
No comments:
Post a Comment